Met kleine stapjes duurzaam op weg naar leuker sociaal leven

Robert Waldinger liet ons zien hoé belangrijk het is om écht socially connected te zijn. Waldinger liet zien dat een leuk sociaal leven niet iets is dat je er even bij doet; het is een way of life. Verbondenheid vraagt tijd, écht elke dag weer. Vergelijk het met marathonlopen, ook dat is een lifestyle. 

Marathon als way of life 

Wat moet je doen als je de marathon wilt lopen?

  • Voeding: minder en anders eten; meer koolhydraten en minder vetten en suikers, niet roken en matig met alcohol
  • Goed materiaal: de juiste schoenen, niet online aangeschaft maar in een sportwinkel. Getest op een loopband waarbij de stand van je voeten gefilmd wordt. Loop je op de randen van je voet, of juist met platvoeten? Land je op de bal van je voet of op je hakken? Afhankelijk daarvan kies je bepaalde schoenen.
  • Je traint in clubverband
  • Je organiseert je leven om de trainingen: je gaat op tijd naar bed en minder uit
  • Tegenslag. Tijdens de training komt ook de marathonloper zichzelf tegen; momenten waarop hij het niet ziet zitten; momenten waarop hij ermee wil kappen.
  • Er zijn dagen dat de weersomstandigheden niet optimaal zijn om te trainen en hij of zij geen zin heeft.

De moraal van het verhaal is dat als jij werkelijk last hebt van eenzaamheid, dat je dan een heel proces voor de boeg hebt. Een proces met pieken en dalen, een proces waarbij je niet altijd tijd of zin zult hebben, een proces waarbij je jezelf tegen zult komen. Maar net zoals een gezond persoon met de juiste training in principe binnen een jaar een marathon kan lopen; zo is het ook mogelijk om serieus vooruitgang te boeken in het verbeteren van jouw sociaal leven.

En zoals een uitgelopen marathon ooit begonnen is met een allereerste training, zo gaat het ook met het doorbreken van jouw eigen eenzaamheid. Stap voor stap. Neem er de tijd voor, sla geen stappen over. En niet te vergeten: geniet ook van de reis en denk niet alleen aan de bestemming. Met andere woorden; wees blij met de beslissing die je genomen hebt om deze training te gaan doen. Laat dat gevoel toe; beloon jezelf misschien met iets.

Het gaat steeds makkelijker

Het moge duidelijk zijn: maak wel elke dag tijd voor je oefeningen. Sla niks over, spaar niks op. Degene die traint voor de marathon kan ook niet zijn door-de-weekse training overslaan en er op zaterdag twee doen. Het goede nieuws is: net zoals de hardloper zich fitter gaat voelen en meer plezier in het lopen krijgt, zo zal ook jij merken dat contact met mensen je steeds iets makkelijker afgaat!

©Eva Geelen

Beantwoord de volgende vragen en verstuur

Je hebt op de eerste dag van de training in jouw agenda tijd ingeruimd voor het lezen van mails en de oefeningen.

  1. Heb je de mails echt gelezen en de oefeningen ook echt gedaan?
  2. Heb je het gedaan op de tijden die je ingepland had?
  3. Hoe zorg je ervoor dat je de komende tijd écht dagelijks even tijd maakt voor het leuker maken van jouw sociaal leven?

Reserveer voor de komende twee maanden elke dag een momentje in je agenda!


Duurzaam jouw sociale doel bereiken?