Waarom kiezen voor methode Meer Contact?

Zojuist maakten we kennis met de methode Meer Contact. Maar waarom zouden cliënten kiezen voor deze zelfhulpcursus? Waarom zou jouw organisatie ervoor kiezen om deze methode in te zetten? Onder het kopje 'onderbouwing' lees je meer over de wetenschappelijke inzichten waar deze aanpak op gebaseerd is. Op deze pagina kijken we naar de resultaten tot nu toe. 

Veel projecten die zich richten op het bestrijden van eenzaamheid, richten zich op ontmoeting. Het idee is: als eenzame mensen maar andere mensen ontmoeten, dan zijn ze minder eenzaam. Dit is op zichzelf een redelijk (overigens niet volledig) legitiem idee. Het is echter eerder een einddoel, dan een middel. Want mensen die eenzaam zijn, dúrven het vaak niet goed om nieuwe mensen te ontmoeten. Dat vinden ze doodeng en ze doen er alles aan om dat juist te vermijden. Ook al weten ze best dat hun probleem daardoor groter wordt. De sociale angst wint het van het gezond verstand. 

De sociale angst wint het van het gezond verstand

Voortraject

Meer Contact richt zich daarom op dat voortraject. Meer Contact helpt deelnemers om die sociale angst allereerst te verklaren en vervolgens ook stapje-voor-stapje te verminderen. De resultaten van de interventie hangen af van:

  • Omstandigheden: hoewel Meer Contact zeker uitvoerbaar is tijdens corona, kan corona wel invloed hebben op de resultaten. Net zoals toevalligheden als een nieuwe baan of een relatie.
  • Inzet: hoe trouwer deelnemers mails openen en vooral de opdrachten doen, hoe beter het resultaat.
  • Instapniveau: factoren als intelligentie, leescultuur, maar ook de ernst van sociale angst en de duur van de eenzaamheid beinvloeden het resultaat.

Opbrengsten

Wat een deelnemer in elk geval mag verwachten is dat zij na afloop van het traject meer weet over eenzaamheid en sociale relaties. Dat hij zich betere sociale gewoontes heeft aangeleerd en dat dit nieuwe gedrag ook helpt om op den duur een rijker sociaal leven te krijgen. De deelnemer ziet na afloop minder op tegen nieuwe sociale situaties. Durft makkelijker een gesprekje aan te knopen en weet dergelijke contacten uit te bouwen. Ook kijkt de deelnemer naar bestaande (ingedutte) relaties en blaast deze desgewenst nieuw leven in.

Voor wie?




Inhoudsopgave