6 Tips om je vriendschappen en relaties goed te houden

Met die vraag dook ik het internet op en ik kwam een aantal interessante feiten tegen.  Allereerst dat goede relaties, je goed verbonden weten, letterlijk van levensbelang is. Eenzaamheid dreigt volksziekte nummer 1 te worden en dat bedoel ik letterlijk. Want wist jij dat je een groter risico loopt op ziektes als kanker, hart- en vaatziekten, diabetes en alzheimer als je eenzaam bent? Je goed verbonden weten met andere mensen is dus gezond. Maar hoe doe je dat?

Hoe houd je je relaties met mensen om je heen goed? Met deze 6 tips kom je een heel eind:

  1. Koester je relaties: wees dankbaar voor de mensen in je leven en realiseer je dat iedereen wel een of meerdere minpunten heeft. Jij ook en dan is het ook prettig dat die geaccepteerd worden. Dankbaarheid is de kortste weg naar geluk.
  2. Verwachting management: wees reëel in wat je van de mensen om je heen verwacht. Die ene vriendin heeft misschien niet altijd tijd voor jou, misschien ben jij altijd degene die je zus belt en belt zij jou nooit. Het kán op allerlei onderliggende problemen duiden, maar dat hoeft niet.
  3. Bewaak je grenzen: als aanvulling op bovenstaande tip is het wel belangrijk om je grenzen te bewaken. Zit je ergens mee? Vind je het écht niet leuk dat die ene vriendin écht áltijd te laat komt? Zeg het dan. Irritaties moeten niet oplopen; wees hard op de inhoud en zacht op de persoon. En: respecteer ook de grenzen van de ander.
  4. Let op de balans: het mooie van vriendschappen is dat de balans tussen geven en nemen best wat in onbalans mag zijn. Goede vrienden weten wat ze aan elkaar hebben en wat niet. Voor een goede vriend heb je best wat over, ook als je weet dat hij of zij het niet direct ‘terug zal kunnen doen’. Maar let wel op: ook binnen gezonde relaties is over een langere periode geven en nemen meestal wel in balans. En dan kan het overigens best zo zijn dat je heel iets anders geeft dan dat je terug krijgt.
  5. Aandacht: échte aandacht is wat mensen het meest van alles nodig hebben en waarderen. Gehoord en gezien worden, het gevoel krijgen dat je ertoe doet; het is als eten, drinken, slapen en seks tegelijk. Het is een eerste levensbehoefte. En toch schiet die aandacht er juist voor degenen die het dichtst bij ons staan er nogal eens bij in. Eeuwig zonde. Zorg dat je aandacht hebt voor de mensen om je heen; vraag hoe het gaat, hoe het écht gaat. Vergeet belangrijke gebeurtenissen niet, luister naar de ander óók als je het zelf moeilijk hebt.
  6. Maak tijd voor elkaar, doe dingen en houd het leuk: vervang schermtijd door mensentijd. Ga iets leuks doen, liefst iets wat voor jullie beiden leuk is. Koester je rituelen en houd ze in stand, maar probeer ook eens iets nieuws te doen. Het klinkt zo simpel, maar het komt er zo vaak niet van.  Als jij écht meer kennissen en vrienden wilt, dan zul je er ook echt meer tijd in moeten steken.

Wees eens eerlijk, veel van wat hierboven stond had je ook zelf kunnen bedenken. En tóch, hoe vaak geef je wéér geen prioriteit aan je social life? Ik betrapte mezelf vaak op de gedachte dat ik te moe was om iets met anderen te doen. Als je net zoals ik, veel hebt moeten leren over sociale interactie is dat ook niet zo gek. Nederlands praten, bijvoorbeeld is voor mij helemaal niet vermoeiend. Engels praten is al wat vermoeiender en Spaans praten is doodvermoeiend. Spaans kan ik namelijk bijna niet. En zo is het ook met sociale interactie; naarmate je er handiger en ervarener in bent, kost het minder moeite. 

Weten hoe je handiger wordt in sociale contacten? Kijk dan eens bij onze online-training 'meer contact’, tot 1 maart is deelname gratis!

©Eva Geelen

Gehoord en gezien worden, het gevoel krijgen dat je ertoe doet; het is als eten, drinken, slapen en seks tegelijk. Het is een eerste levensbehoefte.