Praktijkvoorbeeld Meer Contact-Lelystad

Eén van de eerste organisaties die zich meldde bij Bureau Over-ons was Welzijn Lelystad. Op 29 april 2020 belde sociaal werker Anna Rijpsma dat ze groen licht had en met 20 licenties wou starten. Op 15 juli 2020 hebben wij Anna gesproken over haar ervaringen met Meer Contact. Dat gesprek duurde 48 minuten.

Over de werving

De werving is gedaan via Facebook, Twitter en Instagram. Dat leverde direct aanmeldingen op. Een week later is de informatie naar de sociaal wijkteams gemaild en is een reminder op Facebook geplaatst. De Facebook-pagina van Welzijn Lelystad had op dat moment een kleine 1900 volgers. Drie weken na aanvang zijn de netwerkpartners benaderd. In Lelystad functioneert in het kader van Een tegen eenzaamheid de Ronde tafel-eenzaamheid. Daarnaast is Anna tweemaal op Omroep Flevoland geweest en heeft een artikel in de Flevopost gestaan. 

Welzijn Lelystad investeert al langer stevig in deskundigheidsbevordering over eenzaamheid en heeft de professionals van de wijkteams laten zien hoe je eenzaamheid bijvoorbeeld bespreekbaar maakt in keukentafelgesprekken en ook deze training uitgelegd. Ook is Meer Contact besproken met de frontoffice-medewerkers. Proffesionals zijn volgens Anna blij met het aanbod want ze zien het als aanvullend en als iets wat ze mee kunnen geven aan cliënten, ook zonder indicatie. 

Reacties van het publiek

Anna: 'Mensen reageren wisselend. Ze zijn wel enthousiast maar vinden het ook gek dat een training tegen eenzaamheid alleen online is. Zeker met corona waren ze er toch blij mee. En ze vinden het fijn dat ze kunnen kiezen, wij bieden dit aan als aanvullend op ons fysieke aanbod.' 

Begeleiding

Per deelnemer nam de begeleiding volgens Anna gedurende het hele traject gemiddeld 1 tot 1,5 uur in beslag. Dat lijkt niet veel, maar is soms toch anders ervaren door de begeleiders omdat het lastig bleek bel-afspraken te maken. De begeleiding is gelopen volgens de elders in dit handboek beschreven lijnen.

Over de deelnemers

De deelnemersgroep is min of meer evenwichtig. In september 2020 hadden in Lelystad 8 mannen en 12 vrouwen de training meegedaan. Op één na waren dat allemaal deelnemers inwoners van Lelystad die niet eerder met Welzijn Lelystad in contact waren geweest! Tijdens de begeleiding bleken de deelnemers qua leeftijd een diverse groep te vormen en ook de aard van de problematiek was erg uiteenlopend. Anna en Suzy, de beroepskrachten van Welzijn Lelystad die de begeleiding deden, gaven aan dat het voor een aantal deelnemers erg nodig was om aan de slag te gaan met de thematiek.

Deelnemers waren wisselend enthouasiast. Twee deelnemers haakten om onbekende redenen voortijdig af, drie anderen openden minder dan de helft van de mails. Dat was volgens Anna meestal zonder duidelijke opgaaf van reden (te druk). Overigens wil het niet zeggen dat deelnemers die de training deels volgen er niets uithalen, of dat zij niet later alsnog teruggrijpen naar de informatie. Deelnemers die de training wél afmaakten gaven blijk van toegenomen zelfinzicht. Sommige deelnemers vonden het lastig om de opdrachten uit te voeren, ofwel door corona ofwel doordat de sociale drempels te hoog zijn. Voor citaten van deelnemers zie rechterkolom.

 

   

 

Inhoudsopgave

De gemeente Lelystad telt bijna 78.000 inwoners. Welzijn Lelystad beheert 4 wijkcentra. De hulp die geboden wordt, is verdeeld in 'Help elkaar' en 'Lichte proffesionale hulp'. Volgens de gezondheidsmonitor van het RIVM scoort Lelystad met 48% eenzaamheid bovengemiddeld op eenzaamheid (gemiddeld is 44%). Bij Omroep Flevoland vertelt Anna over Meer Contact.

Luister het interview hier:

www.omroepflevoland.nl/nieuws/182187/leer-eenzaamheid-te-verbannen-met-cursus

Anna Rijpsma, sociaal werker bij Welzijn Lelystad

 


 

 

 

 

Ga naar: Ervaringen deelnemer en uitvoerder