Gefeliciteerd! Je bent op de helft

Inmiddels ben je precies vier weken bezig met de training en dus ben je op de helft! Als het goed is, heb je elke dag een vast momentje waarop je mijn e-mail leest en de opdracht doet. Dat is belangrijk, want om een leuker sociaal leven te krijgen, moet je er ook structureel tijd voor vrij maken!

Wat hebben we gedaan?

We hebben zeven aspecten rondom eenzaamheid en contact bekeken:

  1. De enige die iets aan jouw eenzaamheid kunt doen, ben jij zelf
  2. Waarom erbij horen zo belangrijk voor ons is
  3. Dit gebeurt in je lichaam als je je eenzaam voelt > verstoorde waarneming
  4. Ontdekken wat jij leuk vindt
  5. Mindfulness: belangrijk om tot rust te komen
  6. Zó knoop je een gesprek aan
  7. Hoe leren werkt

Vanaf nu gaan we veel vaker echt buiten de deur opdrachtjes doen, in contact met andere mensen. Ook ik heb mezelf echt aan moeten leren om echt elke dag, elke keer als ik buiten de deur ben, contact te maken met iemand. In het begin deed ik dat bewust. Nu gaat het vanzelf. In het begin was het moeilijk en voelde het geforceerd. Nu vind ik het leuk en gaat het vanzelf. Ik sta er niet meer bij stil. Doordat jij elke dag kort met de training bezig bent, ontwikkel ook jij nieuwe gewoontes.

In je systeem

Als het goed is, heb je zelf ervaren dat je in een bepaalde flow komt, dat het leren over jouw sociaal leven in je systeem raakt. Dat is precies de bedoeling. Dus ga daar vanaf nu mee door. Zelfs als deze training afgelopen is, dien je hier nog tijd voor in te ruimen. Net zo lang totdat het op een gegeven moment vanzelf gaat. Zo is het bij mij ook gegaan. Het moet in je systeem komen zodat het geen opgave meer is, of iets waar je bewust aan denkt, maar iets dat ‘vanzelf’ gaat. Vanaf dat moment is een rijker sociaal leven voor jou binnen handbereik.

©Eva Geelen