Ontspanning

Mindfulness en meditatie helpt jou op moeilijke momenten terug te gaan naar jezelf. Dat werkt natuurlijk alleen als je jezelf daarin traint zodat het bekend terrein wordt.

Jezelf loskoppelen

Dus doe deze oefening regelmatig, liefst wekelijks. Er bestaan geen andere (natuurlijke) methoden om rust te vinden dan mindfulness, yoga, meditatie, bidden enz. Het zijn eigenlijk allemaal andere termen voor een vergelijkbare aanpak: namelijk even stilstaan en een moment voor jezelf nemen. Als je ervaren bent in het jezelf even 'loskoppelen', kun je dat ook doen vlak voor je een onbekende sociale situatie 'tegenkomt'. Je treedt deze situatie meer onbevangen en rustig tegemoet.

Zelfbewust

Deze ontspanningsoefening is ingesproken door mijn yoga-lerares Yvonne Langenhuijsen. Yvonne geeft al meer dan 30 jaar yoga-les en begeleidt heel diverse groepen met ook ouderen, zwangeren of mensen met een handicap. Yvonne is zelf het toonbeeld van rust en zelfbewustheid en daarmee een bron van inspiratie voor haar cursisten. Ik volg sinds 1996 elke week yoga bij haar.

Tot rust komen

De ontspanning die Yvonne hier heeft ingesproken duurt ongeveer een kwartiertje. Er is geen einde, dus als Yvonne ophoudt met praten, mag je lekker blijven liggen of rustig opstaan en weer verder gaan met de dag. Dus, oortjes in en genieten maar!

©Eva Geelen

Yvonne Langenhuijsen, van Yogatilburg:

'Met yoga en meditatie word je je makkelijker bewust van hoe je je voelt. Je bent je meer bewust van de impact die een situatie op je heeft. Je voelt beter wat goed voor je is en bij je past.'