Mindfulness

Als je ervaring hebt met mindfulness dan weet je dat mindfulness je helpt om in onrustige situaties rustig te blijven. Het helpt je te aarden. Mindfulness laat jou als het ware zien hoe jouw lichaam reageert op bepaalde omstandigheden; door te luisteren naar die signalen maak je op een gegeven moment keuzes die beter bij je passen.

Terugkeren naar jezelf

Wat ik altijd doe in een spannende situatie is dit: ik richt mijn aandacht even een paar tellen op mijn ademhaling en ik vestig even mijn aandacht op die delen van lichaam die contact hebben met de ondergrond. Daarmee leid ik mezelf af van datgene wat ik op dat moment spannend vind. Dat brengt direct al rust. Ik doe dit gewoon in het moment dat de situatie zich afspeelt. Bijvoorbeeld vlak voor ik in mijn eentje een ruimte vol met mensen binnenstap. Door zo even terug gaan naar mezelf, terug te keren naar mijn basis, kan ik het ongewisse beter aan.

Net als zwemles

Wil jij dat ook? Doe dan de ademhalings- en mindfulness-oefeningen in de training dan trouw. Deze en vergelijkbare oefeningen komen namelijk vaker terug. Ze werken alleen als je je techniek eigen hebt gemaakt en je er zonder al te veel moeite een beroep op kunt doen. Vergelijk het met zwemmen. Als je een paar keer zwemles hebt gehad en je valt in het water, dan kun je jezelf nog niet redden. Als je veel zwemles neemt en vaak gaat zwemmen en je valt dan een keer in het water, dan hoef je niet na te denken: je handelt automatisch en weet hoe je jezelf in veiligheid brengt. Zo werkt het met mindfulness ook. Maak het je eigen en het is er altijd om je te helpen als het nodig is!

Doe je oortjes maar in probeer het maar eens:

©Eva Geelen