Meer Contact, wat vinden de deelnemers ervan?

Eind april kwam 'ie binnen, het eerste mailtje waarin het zwart-op-wit stond: 'wij willen Meer Contact graag inzetten'. Na Welzijn Stede Broec (nu Ons Stede Broec) volgden al snel meerdere instellingen en nu een half jaar later wordt Meer Contact in maar liefst elf Nederlandse gemeenten aangeboden. Op hele kleine schaal hoor, maar toch. Het begin is er. En dus is het na een half jaar, tijd voor een terugblik.

Want gaat alles goed? Nee, uiteraard zijn er ook bij Meer Contact, zoals bij elk nieuw product kinderziektes en hobbels. De belangrijkste hobbel is dat het toch lastig uitleggen blijft, een online training tegen eenzaamheid. Mensen moeten even wennen aan het idee dat het groeien van eenzaamheid naar contact een persoonlijk proces is. En natuurlijk zo'n proces voltooi je nooit alléén en nooit vanachter een computer, maar er is helemaal niks mee om daar te beginnen.

Thuis beginnen

Want dat is wat we doen met Meer Contact: je begint zelf, thuis. En maakt daar kennis met informatie over psychologie, relaties en hechting en je leert deze kennis op jezelf toepassen, je gaat een bewustwordingstraject in waarin je langzamerhand, stapje-voor-stapje, jezelf realiseert: als ik mij meer verbonden wil voelen, dan begint dat bij mij. En met Meer Contact leer je hóe je dat kunt doen.

En dan contact leggen met anderen

En het is dan ook mooi om te horen dat deelnemers mij dat vaak melden. Dat ze zeggen; 'ik besef nu dat ik zélf in actie moet komen'. En wat die actie is, is voor iedereen verschillend. Eén deelneemster ging bijvoorbeeld bij een teamsport, een andere deelneemster durfde voorheen geen enkel contact te maken met onbekenden en ervaarde tijdens de training dat bijvoorbeeld een buschauffeur gewoon terugglimlacht als jij hem als reiziger aankijkt, groet en glimlacht. Voor het eerst in haar leven stapte zij niet met gebogen hoofd de bus in. Hoe mooi is dat?

Voor het eerst in haar leven stapte zij niet met gebogen hoofd de bus in. Hoe mooi is dat?

Zoals ook bij bijeenkomsten, avondjes en cursussen: geen enkel aanbod wordt door alle deelnemers evenzeer gewaardeerd of sluit evengoed aan bij de behoeftes van iedereen. Er zijn ook deelnemers die een beetje mopperen dat ze er niet genoeg aan hebben. Dan vraag ik meestal door. Want dat mopperen kan duiden op van alles; het kan duiden op weerstand maar ook op gebrek aan zelfinzicht of op een negatieve kijk. Zo gaf een deelneemster gisteren aan dat ze niet veel aan de training heeft, maar wel kopieën maakt van de interessante gedeeltes. Mijns inziens ben je dan toch behoorlijk betrokken.

Niet-realistisch

Ook komt nogal eens voor dat deelnemers niet-realistische verwachtingen hebben. Bijvoorbeeld aangeven dat ze weinig tot geen mensen om zich heen hebben, niks leren van Meer Contact, maar wél een hele goede vriend of vriendin (of relatie) willen hebben. En liefst snel een beetje. In zo'n geval heeft een deelnemer nog veel te leren. Want weinig tot geen mensen om je heen hebben, is niet alleen een signaal, maar ook een situatie die meer tijd vraagt dan hup even contact leggen met iemand en je hébt die soulmate.

Verlangen naar verbinding

Wat ik leer en voel van het contact met deelnemers, is het verlangen naar verbinding. Dat is zo'n diep ingebakken menselijke, universele behoefte. En gelukkig weten veel van de deelnemers waar ik contact mee heb, dat ook verbinding met anderen iets is dat moet groeien. En dat je daar zelf met enige psychologische kennis, toewijding en liefdevolle aandacht invloed wel degelijk invloed op hebt. En dat is ook de boodschap van onze training... Ik ben benieuwd wat het tweede half jaar ons brengt!

Ps: voor de vrijwilligers en beroepskrachten die met Meer Contact werken, organiseren we op 24 november een online workshop over de begeleiding. Meer informatie in de rechterkolom.

©Eva Geelen

 

Voor de beroepskrachten en vrijwilligers die werken met Meer Contact organiseren we 24 november van 10.00 tot 11.30 uur een gratis online bijeenkomst over de begeleiding van deelnemers. Daarin delen we (anoniem uiteraard) antwoorden die deelnemers geven op hun dagelijkse opdrachten. Zodat jij jouw huidige deelnemers beter kunt begeleiden en makkelijker nieuwe deelnemers weet te werven!

Doe je mee? Mail naar: eva@over-ons.nl

 

Mensen moeten even wennen aan het idee dat het groeien van eenzaamheid naar contact een persoonlijk proces is