Online training tegen eenzaamheid, ervaringen van social workers

Ruim een half jaar na de start wordt onze training Meer Contact nu door 10 welzijnsorganisaties verspreid door heel Nederland aangeboden. Een resultaat waar we heel blij mee zijn natuurlijk. Op aanraden van Movisie organiseerde ik voor social workers die werken met onze training een workshop. Want het zou leuk zijn voor de beroepskrachten om ervaringen te delen en voor mijzelf zou het ook waardevolle informatie opleveren. Zo gezegd, zo gedaan. Maar liefst 24 social workers en vrijwilligers deden mee, één van hen zelfs vanuit Gambia! 

Lastig uitleggen

En er werden veel vragen gesteld. Om met de belangrijkste te beginnen: 'Als het gaat over eenzaamheid denken veel mensen toch direct aan mensen met elkaar in contact brengen. Hoe leg ik uit dat een online training tegen eenzaamheid helpt?' Met behulp van Mentimeter bleek welke woorden collega-sociaal werkers hiervoor gebruiken. In de kern is de boodschap steeds opnieuw: je leert jouw sociale drempels met deze training verminderen. Je léért om zelf wat makkelijker contact te maken met anderen.

Waarom mensen meedoen

En dat laatste is precies de reden dat deelnemers zich inschrijven voor deze training. In al die tien gemeenten waar de training draait, zie je zeggen deelnemers bij de start dat ze er enorm tegenop zien om onbekenden te ontmoeten, dat ze niet weten hoe ze een praatje aan moeten knopen, dat ze bang zijn om op te vallen of iets verkeerds te zeggen. En van dit type sociale angsten willen ze af.

Het is dus verstandig om daar in de werving rekening mee te houden. Want van deelnemers die het hele traject doorlopen hebben, weten we dat zij na afloop inderdaad vaak makkelijker contact leggen met onbekenden.

6 tips voor een succesvolle werving

Social workers en vrijwilligers kregen tijdens de workshop daarom gelegenheid om wervingstips met elkaar te delen. Want nu de decembermaand voor de deur staat, wil iedereen natuurlijk graag méér mensen bereiken. 

  1. Wat doet jouw organisatie met kerst? Organiseer je iets? Worden er kerstpakketen of maaltijden uitgedeeld? Doe de wervingsmaterialen erbij! Leg de flyer op plekken waar mensen komen.
  2. Werk samen, ook met een minder voor-de-hand-liggende partij zoals de Voedselbank. Vraag bijvoorbeeld of ze ergens in deze maand wervingsmaterialen bij de voedselpakketen doen.
  3. Plak het beeldmerk van Meer Contact in je digitale handtekening. Al jouw zakelijke relaties (ook je collega's) zien nu bij elke mail die je stuurt dat jouw organisatie de training aanbiedt.
  4. Mail de flyer naar al jouw cliënten en zakelijke relaties. En bel cliënten waarvan je denkt dat ze baat hebben bij Meer Contact, ook nog even ná. Datzelfde geldt voor netwerkpartners voor wie dit interessant kan zijn.
  5. Zit je organisatie op Facebook? Bijna elke gemeente heeft pagina's als: 'alle Tilburgers in één groep'. In Tilburg (219.000 inwoners) heeft deze groep 67.000 (!) volgers. Daarmee heb je enorm bereik. En als je dan toch bezig vraagt, vraag of jouw gemeente de flyer ook op zijn Facebook-pagina plaatst! 
  6. Om het geheel te complementeren mag een persberichtje naar de lokale media natuurlijk niet ontbreken. Een concept ontvang je later deze week van Bureau Over-ons.

Al met al een bijzonder geslaagde workshop, met enthousiaste deelnemers. Terugblikkend kan ik dan ook alleen maar constateren: Movisie had gelijk! Het was zowel voor de beroepskrachten als voor mijzelf een bijzondere ervaring die inderdaad waardevolle informatie opgeleverd heeft. Dank aan co-hosts Janet Hulsman en Fraukje Kolle!

©Eva Geelen

Welke organisaties werken met Meer Contact?

  1. Ons Stede Broec
  2. Welzijn Lelystad
  3. Combiwel
  4. Stichting Pulse
  5. Humanitas 's-Hertogenbosch
  6. Humanitas Maastricht
  7. Humanitas Zwolle/Kampen
  8. Udense Uitdaging
  9. Stadstuin Theresia
  10. Quiet Nijmegen

 

Meer Contact Cadeau
December-cadeaumaand. Daarom krijgen organisaties die Meer Contact aanbieden deze maand nog een cadeautje om de werving te ondersteunen...