IJsco's en afwijzing: dit hebben ze met elkaar te maken

De afgelopen dagen zagen we dat onder invloed van een overproductie van je stresshormoon, jij over-alert wordt op afwijzing en deze daardoor steeds vaker ziet. Iedereen die wel eens gelijnd heeft, weet ook dat je nooit zoveel taartjes, ijsjes en snacks tegenkomt als wanneer je lijnt. Zo werkt het met afwijzing ook. De mens is een sociaal wezen; afwijzing is gevaarlijk; je bent alert op gevaar en ziet het daarom ook meer. Met andere woorden: jouw sociale antenne heeft rust nodig, óók nu.

Nooit zie je zoveel ijsjes als wanneer je aan het lijnen bent

Rust bewust

Om letterlijk tot rust te komen, gaan we vandaag even terug naar onszelf. Letterlijk naar ons eigen lichaam. Ik wil graag dat je vandaag op je telefoon drie keer een vriendelijke reminder (wel met geluid) af laat gaan. Stel de reminder in op rustige momenten, liefst een moment dat je alleen bent of even niet aangesproken wordt.

Telkens als het bliepje gaat, sluit je je even af van de buitenwereld en ga je even terug naar jezelf. Je blijft gewoon zitten of staan waar je bent. En ondertussen doe je het volgende:

Leg je handen op je onderbuik en adem drie maal licht in en lang uit. Concentreer je op je ademhaling. De inademing gaat door je neus en de uitademing door je mond. Let erop dat je buik lichtjes opbolt bij de inademing en lichtjes terugzakt naar binnen bij de uitademing. Word je bewust van die delen van je lichaam waar je spierspanning ervaart. Laat bij de uitademing de spierspanning verslappen. Mogelijk voelen je nek of je schouders gespannen, misschien klem je je kaken op elkaar of zijn je handen gebald tot vuisten.

Ontspan waar je spanning voelt, adem gewoon rustig drie maal in en uit. Na drie keer neem je even een moment om te voelen hoe je je voelt. Daarna ga je weer verder met wat je aan het doen was.

©Eva Geelen

Theorie in praktijk

En oja, ik zou je nog laten zien hoe ik de theorie van de verstoorde waarneming toepas in mijn eigen leven. In grote lijnen had ik dat al verteld, maar ik heb het ook helemaal uitgeschreven. Ik merk dat dat mij soms helpt om een situatie te ordenen.

  • De situatie: ik zou misschien met A naar een bepaald feest gaan. Dat was nog niet vast afgesproken en ik kreeg een appje van haar waarin stond dat ze 2 kaartjes had gekocht.
  • Mijn reactie: Ik flipte want ik leidde eruit af dat ze met iemand anders ging.
  • Onderscheid tussen feiten en interpretaties. 
Zo paste ik de theorie van de verstoorde waarneming toe in mijn leven