Dankzij dankbaarheid dingen positiever zien

Gisteren keken we naar een video van beweegprofessor Erik Scherder. Scherder legde heel helder uit dat bewegen goed voor je is. Nu met corona. En ook als je je eenzaam voelt. Door te bewegen versterk je je prefrontale lob (het voorste deel van je hersenen) en ook de verbindingen in je hersenen worden sterker. Je hele brein doet het beter. Het besef dat ik al deze mooie informatie mag opzoeken en verder mag verspreiden vervulde mij met dankbaarheid. 

Grote denkers over dankbaarheid

En ik realiseerde me ook dat ook dankbaarheid als thema niet mag ontbreken in deze curus. Dankbaarheid heeft grote denkers van alle tijden en van over de hele wereld geïnspireerd tot wijze woorden. Zo zei Nelson Mandela: ‘Laten we het vreselijke verleden dat achter ons ligt, nooit vergeten, maar niet als een manier om ons op een negatieve wijze aan het verleden geketend te houden, maar eerder als een gelukkige herinnering aan hoever we zijn gekomen en hoeveel we hebben bereikt.’

Of de minder bekende, maar niet minder wijze, benedictijnse monnik David Steindl-Rast; ‘Je denkt misschien dat mensen dankbaar zijn omdat ze gelukkig zijn. Dat is niet zo. Het werkt omgekeerd: je bent gelukkig omdat je dankbaar bent. Ga maar na: als je niet dankbaar bent, kun je nóg zoveel hebben, maar dan wil je iets anders erbij of je wilt meer van hetzelfde.’

Je bent niet dankbaar omdat je gelukkig bent. Je bent gelukkig omdat je dankbaar bent

En ken je deze van Oprah Winfrey al? ‘Be thankful for what you have; you'll end up having more. If you concentrate on what you don't have, you will never, ever have enough.’

Oprah zegt eigenlijk: 'wat je aandacht geeft, groeit. Ben blij met wat je hebt, met wat goed gaat; en dat wordt meer.'

Eén van de dingen die Oprah gedaan heeft of misschien nog steeds wel doet, is het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek. Zij schrijft iedere avond 3 dingen op waar ze dankbaar voor is. Ik doe deze dankbaarheidsoefening zelf ook al jaren iedere avond en het heeft me veel goeds gebracht. Ik werd me ervan bewust dat iedere dag wel iets goeds brengt; dat iedere dag de moeite waard is en mijn zorgen werden er ook minder diep door. Want natuurlijk heb ik ook angsten en zorgen; maar als je op een gegeven moment merkt dat iedere dag je goede dingen brengt; dan worden je angsten en zorgen minder overheersend. 

Een greep uit mijn notities

  • Ik zat buiten in de tuin te werken; het was nog vroeg, maar toch was het fijn om buiten te zijn. Heerlijk! 
  • Ik kwam (laat) thuis en Lisette (mijn dochter) had gekookt
  • Ik was (dit was vóór corona) bij mam en zij zei tegen me: ‘die man zit hier ook elke dag he?’ Waarop ik zei: ‘Wij toch ook!’. Waarop zij zei: ‘Hij moet hier alleen zitten en wij zijn samen.’ Ook al is ze nóg zo dement, ze voelt het dat ik zo vaak kom!

Noteer 3 dingen waar je dankbaar voor bent, dingen die jou positief stemmen. Het mogen dingen zijn die jij zelf gedaan hebt, of die je meegemaakt of gezien hebt, of iets wat iemand anders voor jou gedaan heeft.

De opdracht van vandaag kun je niet hieronder invullen. Deze opdracht moet je namelijk doen voor je gaat slapen. Leg dus een notitieblokje of een schriftje bij je bed. Noteer hier de komende tijd elke avond drie dingen waar je dankbaar voor bent. Zo train je je vermogen tot dankbaarheid en tot het zien van het positieve. Denk maar weer aan die lp. Wees specifiek. En schrijf vooral geen ‘maar’ op. Ik wil je vragen om deze opdracht vanaf vandaag de rest van deze hele training elke avond te doen...

©Eva Geelen

Dankbaarheid
Be thankful for what you have; you'll end up having more

 

Weet je nog? Gisteren het filmpje van Scherder, die ons aanspoort om te bewegen. Zó zie ik eruit na 2 km hardlopen. Een rode kop, maar wél energiek!