Begeleiding: belscript eerste contactmoment (na 4 dagen)

Op deze pagina vind je informatie en hulpvragen die jou helpen om jouw deelnemer te begeleiden. Ongeveer 4 dagen nadat client met de training is gestart, vindt het eerste begeleidingsmoment plaats. Dit contact heeft een service-achtig karakter. Je leest hier het belscript. Met dit belscript bij de hand wordt je door het eerste contactmoment heen geloodst. Dit is voor jou meteen het lastigste beslcript omdat je meteen een paar praktische zaken moet afvinken.

Zorg dat je bij het maken van de afspraak aan cliënt vraagt om tijdens dit belmoment de mails erbij te pakken. Maak aantekeningen en bewaar deze, zodat je daar bij een volgend contactmoment op terug kunt grijpen.

Doelen gesprek

  1. Checken of cliënt de mails ontvangt en alles goed gaat
  2. Cliënt weet door dit gesprek dat hij/zij een begeleider heeft en dat deelname niet vrijblijvend is
  3. Cliënt motiveren en inspireren voor deelname
  4. Controleren óf cliënt inderdaad door wil gaan, zo niet dan de training vóór dag 7 stopzetten.

Voorbereiding

  • Zorg dat je ongeveer weet waar de 1e 7 mails over gaan.
  • Zorg voor een veilige sfeer, heb aandacht voor je gesprekspartner.
  • Schroom niet ook wat over jezelf te vertellen als dat helpend is in het gesprek.

Introductie

  • Wederzijds voorstellen.
  • Begeleider vertelt over de training en hoe deze tot stand is gekomen: eigen ervaringen van ontwikkelaar gekoppeld aan wetenschappelijk inzichten. Vertaald naar de praktijk.
  • Vertel ook hoe het intern georganiseerd is, wie de begeleiding doet en waar de deelnemer met vragen terecht kan. Straal uit dat de deelnemer welkom is om contact op te nemen met vragen.
  • Technische vragen of mails die niet aankomen, mogen rechtstreeks naar Bureau Over-ons: eva@over-ons.nl

Vraag: Heb je de mails ontvangen? 

Nee

Ja

 

Inhoudsopgave

 

 


Onderwerpen dag 1 t/m 4

De belangrijkste mails uit de eerste week zijn hieronder te lezen via de oranje linkjes: