Automatische reactie

Coping strategy is een psychologische term en betekent zoiets als ‘jouw automatische reactie op omstandigheden’. De vragen gingen daar gisteren over en ze gingen ook over jezelf troosten en jezelf verwennen. Want ook dit kan je op heel helpende of juist niet-helpende manieren doen.

Gezonde copingstrategy

Niet elke coping strategy is even gezond of goed voor je. Welke copingstrategy goed voor jou is, kan ik niet voor jou beantwoorden. Dat moet ieder voor zich doen. Ik kan je wel wat aspecten geven waar je op zou kunnen letten. 

Snoepje op je knie

Veel van ons zijn groot gebracht met het bekende snoepje op je knie als je gevallen was; de snoepzak na afloop van de wandelvierdaagse of het pilsje na de wedstrijd. En wie kreeg er geen geld of cadeautjes bij een goed rapport?

Allemaal leuke en herkenbare dingen en ik zeg niet dat je ermee op moet houden hoor, dat niet. Maar vraag je wel even af of je ook ándere manieren hebt om iets te vieren of om lief te zijn voor jezelf. Want als eten, drinken en kopen zo langzamerhand jouw enige manieren zijn om het leuk om gezellig te hebben, dan ben je daarmee op de lange termijn dus juist niet lief voor jezelf. Want deze handelingen zijn helemaal niet goed voor je en je bewijst jezelf er geen dienst mee. Het is dan van belang dat je jezelf óók andere manier aanleert om lief te zijn voor jezelf.

Netflix of sportschool?

Ook jouw coping strategy bij problemen is heel belangrijk. Ga je er direct op af, of verval je in de uitstel-modus? Mensen die een beetje eenzaam of depressief zijn, hebben bij tegenslag de neiging te kiezen voor passieve manieren van omgaan met tegenslag. Ik herken dat heel goed. Een neiging waar ik me nog steeds tegen verzet. Want zeg nou zelf; als je down bent, is er toch niks heerlijker dan onder een dekentje op de bank zitten met Netflix en een reep chocola? En tóch help je jezelf op termijn daar niet mee.

Zoals mijn partner Hans zegt: ‘als je niks doet, gebeurt er ook niks’. En verdomd als het niet waar is, de leukste dingen maakten wij misschien wel mee als we zonder duidelijk doel toch erop uit gingen.

©Eva Geelen

Zoek een betere coping strategie

Wat doe jij bij tegenslag? Blijf je binnen met 'vrienden' chips en drank? Of ga je er -met frisse tegenzin- op uit? Bedenk vandaag een voor jou betere coping strategie dan dat je nu hanteert. Noteer je antwoord in minimaal één alinea.

 

Coping strategie
Wandelen (buiten zijn) is goed voor je. Hoe gezond is jouw copingstrategie?